ОСНОВНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ О ЦЕНТРУ ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД
- ЦЕНТАР ЗА СОЦИЈAЛНИ РАД Бачка Топола
- МЕСТО/ОПШТИНА/ГРАД Бачка Топола
- ГОДИНА ОСНИВАЊА . . 1979. година
- ВД ДИРЕКТОР . . . . . . . . . Хаверпуш Лајош
- E-mail . . . . . . . . . . . . backatopola.csr@minrzs.gov.rs
- АДРЕСА И ПОШ. БРОЈ . . . 24300 Бачка Топола, Петефи бригаде бр.20
веб сајт: www.csrbtopola.org.rs
- ТЕЛЕФОНИ / TELEFAX . . 024/715-810; 024/715-398
1. УВОДНИ ДЕО
Предмет извештаја је анализа рада и обрада статистичких података о раду у периоду од 01.01.2024. до 31.12.2024. године.
Основу за израду извештаја чине подаци из програма „СОЗИС“, подаци из програма „Ауроре“ намењеног за годишње извештавање о раду Центра за социјални рад, подаци из базе података претходног програма Интеграл, постојеће евиденције стручних радника, као и подаци из извештаја других релевантних институција.
Извештај је намењен за потребе Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања; Републичког завода за социјалну заштиту; Покрајинског завода за социјалну заштиту; Покрајинског сектретаријата за социјалну политику, демографију и равноправност полова; Скупштине општине Бачка Топола и органа Центра: надзорни и управни одбор Центра за социјални рад.
- Делатност центра за социјални рад
Центар за социјални рад Бачка Топола је основан 1979. године од стране његовог оснивача Општине Бачка Топола. Током 1991. године одлуком Општине Бачка Топола и Мали Иђош основан је међуопштински Центар. Решењем Привредног суда у Суботици од 07.06.1991.г. регистрован је као установа под називом: Центар за социјални рад за општине Бачка Топола и Мали Иђош са седиштем у Бачкој Тополи, ул.Петефи бригаде бр. 20. Одељење Центра за социјални рад у Малом Иђошу налазило се у склопу зграде Скупштине општине Мали Иђош у улици Главна 32.
Током 2016. године започет је процес раздвајања Центра за социјални рад за општине Бачка Топола и Мали Иђош као међуопштинског Центра. Дана 10.07.2019. године решењем Привредног суда у судски регистар је уписана промена статуса, од када је ова установа правни следбеник и носи назив Центар за социјални рад општине Бачка Топола.
Центар за социјални рад је јавна установа од посебног друштвеног интереса која применом метода социјалног рада на основу Закона о социјалној заштити спроводи социјалну заштиту на подручју општине Бачка Топола.
Послови Центра на основу Закона обухватају :
- Откривање и праћење социјалних потреба грађана и проблема у области социјалне заштите
- Предлагање и предузимање мера у решавању стања социјалних потреба грађана и праћење њиховог извршавања
- Организовање и спровођење одговарајућих облика социјалне заштите и непосредно пружање услуга социјалне заштите и социјалног рада
- Развијање и унапређивање превентивне активности која доприноси спречавању и сузбијању социјалних потреба
- Пружање дијагностичких услуга
- Саветодавно – терапијске услуге
- Пружање стручне помоћи корисницима
- Вођење евиденције и документације о пруженим услугама и предузетим мерама у оквиру делатности
- Вршење и других послова утврђених законом
Центар обавља послове у оквиру система социјалне заштите у својству Органа старатељства и спроводи породично-правну заштиту на основу Породичног закона:
- Послови заштите права детета
- Послови заштите породице
- Надзори над вршењем родитељског права
- Заштита деце без родитељског старања
- Послови старатељске заштите
- Поступак у брачним споровима и у споровима у односима родитеља и деце
- Поступак посредовања – медијације на основу закона
- Издржавање млт. деце
- Одређивање личног имена
- Води прописану евиденцију по основу закона
Центар је у улози Органа старатељства као учесник у поступцима према малолетним преступницима на основу Закона о малолетним извршиоцима кривичних дела.
У својој делатности спроводећи и примењујући одредбе наведених закона Центар примењује и одредбе Закона о општем управном поступку.
Центар за социјални рад као установа је надлежна за пружање заштите и подршке жртвама насиља у породици на основу Закона о спречавању насиља у породици.
У свом раду Центар на локалном нивоу сарађује са институцијама и организацијама које су својом делатношћу повезане у свеобухватној заштити одређених категорија становништва (школске и предшколске установе, Општински омбудсман, Основни суд у Суботици – Судска јединица у Бачкој Тополи, Прекршајни суд у Бачкој Тополи, Министарство унутрашњих послова, здравствене установе, месне заједнице, органи локалне самоуправе, удружења грађана, удружење Зелено звонце, Црвени крст итд.).
ОСНОВНА СОЦИО-ЕКОНОМСКА ОБЕЛЕЖЈА ОПШТИНЕ / ГРАДА
Општина Бачка Топола налази се у Војводини, у Севернобачком округу, простире се на површини од 596 км2. Кроз територију општине пролази железничка пруга и аутопут правца Београд – Суботица – Будимпешта и уједно се укрштају путни правци север-југ и исток-запад. У току је реконструкција деонице брзе пруге правца Нови Сад – Суботица, а пројектом је уједно предвиђена и реконструкција железничке станице Бачка Топола. Град је изграђен у долини речице Криваја на брежуљкастом терену Телечке висоравни.
Становништво:
- Величина
Према последњем попису становништва извршеног 2022. године, укупан број становника на територији општине Бачка Топола указује на смањен број у односу на претходни попис извршен 2011.године за око 20 % становника, када је општина Бачка Топола имала 33.321 становника у 23 насељена места организованих кроз 15 месних заједница. Према подацима Републичког завода за статистику општина Бачка Топола броји око 26.228 становника. Градско насеље општине има укупно 11.930 становника, док сеоско чини 14.298 грађана. Од укупног броја становника 12.792 чине особе мушког пола, док су 13.436 особа женског пола. Према подацима из пописа, село у општини са највише становника је Стара Моравица са 3.909 житеља. Како је Бачка Топола мултинационална средина, етничку структуру општине чини мешовито становништво уз мађарску већину: Мађари око 59%, Срби око 30% и остале нације око 11 % .
Просечна старост становништва Бачке Тополе је 46,01 година.
- Природни прираштај
Као и у осталим деловима Севернобачког округа природни прираштај показује негативну селекцију (-8,7), те је у општини Бачка Топола стопа наталитета мања од стопе морталитета и у односу на претходни пописни период повећан је удео остарелих лица у укупној популацији општине. Број новорођених у 2024. години износи 118, што је за 6 мање у односу на број рођених беба претходне године, док је број преминулих лица на територији општине умањен за 50 у односу на прошлу годину и износи 323. И надаље је присутна тенденција смањења становника због одласка младих у иностранство.
- Склапање и разводи брака
Према подацима матичне службе Општине Бачка Топола, број склопљених бракова на територији општине Бачка Топола у 2024. години је смањен у односу на прошлу годину и износи 123, а приметан је и смањен број развода у односу на прошлу годину.
Показатељи друштвено-економске структуре општине:
- Привредни и други друштвени ресурси
Бачка Топола има веома повољан саобраћајно–географски положај за привредне субјекте. Међутим, због приватизације и стечајних поступака поједина предузећа су угашена, те актуелно раде државне службе и у привреди одређени број предузећа. На територији општине постоји шест верских заједница и током године обележава се неколико традиционалних манифестација. Друштвени ресурси су нешто развијенији те тако на територији општине раде предшколска установа, девет основних школа, три средње школе, Дом ученика, Дом културе, Народна библиотека, Музеј, спортска друштва итд. Велики спортски пројекат, фудбалска академија „ТСЦ“ као и изграђен модерни стадион по највишим европским стандардима, са пратећим садржајима у изградњи, базен и хотел у склопу комплекса, представљају велику шансу за опоравак Бачке Тополе у виду значаја који је имала у фудбалу, а многобројној деци из општине и осталих градова Србије могућност за велике спортске успехе.
Број запослених, незапослених лица и пензионера у 2024. години
Бројрегистрованих запослених лица у општини Бачка Топола – 7972 (извор податак изРепубличког завода за статистику), што бележи пораст броја запослених лица у општини у односу на прошлу годину.
Просечна зарада (месечна за 2024.годину)
Према подацима Републичког завода за статистику, просечна месечна нето зарада у Бачкој Тополи у претходној години, за месец децембар 2024.г. износила је 84.798,00 динара.
Број незапослених у општини Бачка Топола на дан 31.12.2024. године према подацима Националне службе је 1.396 лица, од којих 771 чине жене, а што указује на константан тренд смањења броја незапослених лица на евиденцији националне службе запошљавања (у односу на прошлу годину за 200 лица). Највише незапослених је у групацији изнад 50 година старости – 806 лица и највећи број незапослених чине лица са основним образовањем – укупно 759 лица.
Број пензионера у општини Бачка Топола према подацима Покрајинског фонда за пензијско и инвалидско осигурање смањен је за око 70 корисника права и износи 7.100. Просечна пензија износи 49.426,55 динара.
Табела 1: Пензионери који су пензију стекли као запослени – просечни износ пензије 47.333.,00 динара:
инвалидске | 815 |
старосне | 3834 |
породичне | 1451 |
укупно | 6100 |
Табела 2: Пензионери који су пензију стекли као пољопривредници – просечни износ пензије 25.904,00 динара :
инвалидске | 38 |
старосне | 409 |
породичне | 73 |
укупно | 520 |
Табела 3: Пензионери који су пензију стекли на основу самосталне делатности– просечни износ пензије 44.361,00 динара:
инвалидске | 39 |
старосне | 318 |
породичне | 70 |
укупно | 427 |
Табела 4: Пензионери који су пензију стекли као војна лица – просечни износ пензије 80.108,2 динара:
инвалидске | 9 |
старосне | 34 |
породичне | 20 |
укупно | 63 |
2 ДЕО
КАПАЦИТЕТИ ЦЕНТРА ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД
- ЗАПОСЛЕНИ РАДНИЦИ
У ЦСР Бачка Топола у 2024. години било је запослено укупно 16 радника, од тога Министарство финансира 11 радника, а 5 радника финансира локална самоуправа и то: 1 стручни радник на услугама у заједници, 1 правник-секретар, 1 извршилац на пословима примене Одлуке о социјалној заштити општине Бачка Топола – административни радник и 2 радника на техничким пословима.
Због одвајања и оснивања Центра за социјални рад општине Мали Иђош, утврђен је број стручних и других радника Центра за социјални рад општине Бачка Топола на основу решења Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања под бројем 112-01-191/1/2020-09 од 20.04.2021. године од укупно 11 стручних и других радника. Центар се у претходном периоду више пута обраћао захтевом Министарству ради попуњавања упражњених радних места. Закључком Комисије за давање сагласности за ново запошљавање и додатно радно ангажовање корисника јавних средстава 51 Број: 112-5481/2023 од 28.06.2023., добијена је сагласност за пријем у радни однос 3 извршиоца. На основу наведеног у Центру су попуњена сва радна места финансирана од стране Министарства предвиђена систематизацијом.
Током 2024. године због разрешења дужности претходногдиректора донето је решење Скупштине општине Бачка Топола 05.09.2024.године о именовању вршиоца дужности директора Центра за социјални рад општине Бачка Топола. Претходно је достављена сагласност Покрајинског секретријата за социјалну политику, демографију и равноправност полова за именовање вршиоца дужности директора од 27.08.2024.г.
Од укупног броја запослених на терет Буџета Републике Србије су следећи запослени: 1 извршилац на пословима руковођења – директор, 6 извршилаца – стручни радници на пословима социјалног рада, 1 стручни радник на управно-правним пословима, 1 извршилац – радник на административно – финансијским пословима, 1 радник на пословима референт за правне кадровске и администртивне послове и 1 курир.
Послове стручног рада обављало је укупно 9 стручних радника (7 извршилаца финансираних из буџета и 2 од стране локалне самоуправе), организованих кроз следеће стручне послове : Основни стручни послови – 6, супервизијски послови – 1 и правни послови – 2. У односу на профил занимања три су социјална радника, од којих је један супервизор, два психолога од којих је један руководилац службе, два педагога и два правника. Током 2024. године радни однос је престао једном стручном раднику услед смрти запосленог.
Просечна старост запослених радника ЦСР Бачка Топола износи 42,9 година.
Правилником о унутрашњој организацији, организацију ЦСР чине организационе јединице и то: Унутрашња организациона јединица, односно Служба и посебна организациона јединица – Служба за остваривање локалних услуга социјалне заштите. Због малог броја радника не постоје посебне службе за децу и одрасле, а у складу са правилником формирају се стручни тимови у различитим саставима по образовном профилу.
Унутрашње уређење Центра омогућава управљање обимом посла, успостављање система одговoрности и примерено управљање људским потенцијалима. Вршење послова у односу на поверене послове организује се у оквиру једне унутрашње организационе јединице, тако да послове из делокруга Центра обављају запослени стручни радници Центра чији рад се финансира из буџета Р.Србије. Осим јавних овлашћења Центар обавља и друге услуге прописане Законом о социјалној заштити, а који се остварују у оквиру посебне организационе јединице, Службе за остваривање локалних услуга социјалне заштите. Наведене услуге обезбеђује Општина Бачка Топола, а ангажовање стручних радника за обављање наведених услуга се финансира из буџета јединице локалне самоуправе.
Послови пријемне канцеларије обављају стручни радници – водитељи случаја по недељном распореду који доноси руководилац Службе. Колегијум службе се одржава једном недељно у оквиру којег се разматрају протекли и предстојећи, односно планирани послови стручних радника.
Послови неодложних интервенција обављају се континуирано од стране пет стручних радника по недељном распореду кроз перманентно дежурство (мобилни тим). Накнада за рад мобилног тима финансира се из министарства.
- УСЛОВИ РАДА
ЦСР Бачка Топола своју делатност обавља у адаптираном објекту површине 168 m2, који је прилагођен особама са инвалидитетом приступачним приземљем. Располаже са 11 опремљених канцеларија и осталим помоћним просторијама. Простор поседује етажно грејање на гас и делимично је климатизован.
Сваки стручни радник има канцеларију за рад опремљену рачунарском и осталом одговарајућом опремом, с тим да у неколико канцеларија раде по два радника, што отежава процес рада и у наредном периоду се планира адаптација пословног простора. Рачунарска опрема обзиром на застарелост не одговара у потпуности стандардима и захтевима рада у центру, ценећи увођење новог програма. Простор није у потпуности задовољавајући, али омогућава релативно нормално функционисање установе у оквиру своје делатности.
За стручни и административни рад користи се програм „СОЗИС“ за електронско вођење евиденције и документације, са којом применом је започет рад током 2023.године, након обуке запослених радника. Због захтева програма побољшана је компјутерска опрема ценећи захтевну информациону технологију, ради неометаног одвијања пословног процеса.
Од стране надлежног Министарства наложено је да се од 04.04.2022.г. отпочне са увођењем регистра Социјална карта у оперативну употребу. Примена именованог регистра утицала је на ефикасност рада, односно довела је до смањења грешака у раду и информисања корисника о могућностима остваривања права изван система социјалне заштите.
Програм „Аурора“ се користио за потребе извештавања за годишњи извештај.
ЦСР поседује 3 путничка возила за обављање теренског рада и службених путовања. С обзиром да су два возила у дотрајалом стању ценећи старост возила и честе кварове, а са друге стране честе потребе за путовањем ван територије општине, постојала је потреба за набавком новог возила прилагођеном теренском раду. У вези с наведеним крајем 2024. године купљено је половно возило за потребе даљих путовања. Поред редовног теренског обиласка за потребе посла, стручни радници једном месечно обилазе веће месне заједнице просторно удаљеније ради доступнијег и оперативнијег рада са корисницима, за које се укаже потреба за пружањем услуга из делокруга рада Центра. Одржавање простора и опреме је предвиђено буџетом Републике Србије где се издвајају средства за одржавање рачунарске опреме као и самог програма, путничких возила и средства за текуће одржавање објекта. У претходном периоду замењени су олуци на објекту и бетониран је део површине у дворишту и спољњем делу услед оштећења претходног.
Током 2024.године Центар није добијао наменска средства из буџета Р.Србије за куповину опреме, односно побољшања услова рада. Центар је исказао потребу за набавком новог путничког возила.
2.3 ОБУКА И УСАВРШАВАЊЕ РАДНИКА
Током 2024. године стручни радници су наставили перманентну едукацију у оквиру акредитованих програма од стране Републичког завода за социјалну заштиту и то следеће:
- Улога и поступање центра за социјални рад приликом пријаве сумње на сексуално злостављање деце и приликом кризних интервенција
- Поступање професионалаца у раду са женама жртвама сексуалног и других специфичних облика насиља
- Могућност унапређења институционалног одговора на насиље у породици
- Унапређење права детета у грађанским судским поступцима кроз јачање капацитета судија и стручњака за социјалну заштиту
- Јачање капацитета за препознавање првих знакова радикализације и превенцију насилног екстремизма и радикализације које воде у тероризам
- Рад са децом у висококонфликтним разводима
- Могућност унапређења институционалног одговора на насиље
- Озбиљни облици насиља – систем залеђен траумом
- Изазови у социјалном раду у свакодневној пракси
- Буди рука која воли : Основни тренинг за професионалце у социјалној заштити
- Социјална заштита – право на живот у природном окружењу
- Поштовање различитости кроз заједничко друштвено деловање
Потребе на плану едукације и усавршавања стручних радника су задовољене и омогућена је едукација стручних радникау складу са годишњим планом стручног усавршавања.
Укупно 8 стручних радника је стекло основну лиценцу за обављање стручних послова у области социјалне заштите у складу са Правилником, те сви стручни радници поседују лиценцу. Један стручни радник поседује знање из Системске породичне терапије – стекао је звање породичног терапеута. Сви стручни радници похађали су базични курс за рад са жртвама насиља. Своја знања и вештине радници примењују како у раду, тако и у услугама породичног саветовалишта чији је пружалац услуга Центар.
На основу Јавног Конкурса за доделу бесповратних средстава центрима за социјални рад са територије АП Војводине за финансирање ангажовања координатора за ромска питања, који је расписао Покрајински секретаријат за социјалну политику, демографију и равноправност полова и протекле године је било ангажовано једно лице за непосредан рад са корисницима ромске националне мањине на период од 6 месеци.
3 ДЕО
КОРИСНИЦИ УСЛУГА ЦЕНТРА ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД
3.1. УКУПАН БРОЈ КОРИСНИКА ПРЕМА СТАРОСНИМ ГРУПАМА (деца, млади, одрасли и старији) НА АКТИВНОЈ ЕВИДЕНЦИЈИ ЦСР-а
Укупан број корисника ЦСР (уписаних у регистар) у извештајном периоду | ||||||
Корисници по узрасту | Број корисника (01.01.2024.-31.12.2024.) | Број корисника на дан 31.12.2024. | ||||
М | Ж | Укупно | М | Ж | Укупно | |
ДЕЦА (0 – 17) | 389 | 315 | 704 | 330 | 257 | 587 |
МЛАДИ (18 – 25) | 111 | 214 | 325 | 92 | 184 | 276 |
ОДРАСЛИ (26 – 64) | 710 | 1322 | 2032 | 620 | 1195 | 1815 |
СТАРИЈИ (65 и више) | 293 | 415 | 708 | 238 | 363 | 501 |
УКУПНО | 1505 | 2266 | 3769 | 1280 | 1999 | 3279 |
3.2.СОЦИО-АНАМНЕСТИЧКИ ПОКАЗАТЕЉИ КОРИСНИКА ПО УЗРАСНИМ ГРУПАМА
У извештајном периоду као и на активној евиденцији ЦСР на дан 31.12.2024.године у укупном броју корисника уочено је повећање броја за око 80 корисника у односу на претходну годину, а највећи је удео одраслих и старих лица као и деце. На основу односа броја становника према последњем попису и корисника може се грубо констатовати да је у току године око 14% становника користило услуге Центра.
. Карактеристична обележја корисника су :
- по родној припадности – већи је удео жена у укупном броју корисника
- према нацоналној припадности 37 % корисника је мађарске националности
- по школској спреми – највише је корисника са завршеном основном школом
- према месту сталног боравка – већи је удео градскогстановништва у коришћењу услуга ЦСР.
3.3. ФЛУКТУАЦИЈА КОРИСНИКА
У извештајном периоду највећи број новоевидентираних корисника улази у систем ради остваривања права из домена материјалних давања (новчана социјална помоћ, додатак за туђу негу и помоћ, једнократна новчана помоћ).
3.4. СТАРОСНЕ ГРУПЕ КОРИСНИКА ПРЕМА ОСТВАРЕНИМ ПРАВИМА, ПРИМЕЊЕНИМ МЕРАМА И ПРУЖЕНИМ УСЛУГАМА У ЦЕНТРУ ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД
3.4.1. Деца
У старосној групи корисника деце по броју је најзаступљенији узраст 6 – 14 год. и 15 – 17 год. У односу на пол деце број дечака је већи. Највећи број евидентиране деце је из социјално угрожене категорије као саужилавац права на новчану социјалну помоћ – 407 деце. Деце са сметњама у развоју на евиденцији има 84, док је 60 деце корисник права напомоћ и негу од стране другог лица. Деце у односу на коју се родитељи споре око начина вршења родитељског права и регулисања личних односа је на евиденцији у претходној години било укупно 142. У примењеним мерама заштите права и интереса деце највише се примењују мере старатељске заштите и породичног смештаја. Број деце у односу на коју је примењена старатељска заштита је 32, док је број деце смештен у сродничкој или другој хранитељској породици 30. На евиденцији Центра има троје малолетне деце која се налазе на смештају у установама социјалне заштите, за шта је добијена сагласност надлежног министарства. Актуелно нема поднетих захтева за смештај млт. деце у установу. У извештајном периоду за двоје без родитељског старања је засновано усвојење, док је једно дете у поступку прилагођавања до заснивања усвојења.
3.4.2. Млади, одрасли, старији
У оквиру корисничке групе пунолетних лица, због одласка младих и одраслих лица у иностранство, последично је опажена тенденција пораста старих и самачких домаћинстава и потреба за њиховим збрињавањем у виду регулисања смештаја. За кориснике неспособне за самозбрињавањем и без породичне подршке у извештајном периоду је обезбеђен ургентан породични смештај или смештај у установи социјалне заштите за 30 корисника. Такође због наведеног препозната је и потреба развоја услуге геронто-службе и прихватилишта за незбринута лица.
У укупном броју корисника у извештајном периоду највећи је удео социо-материјално угрожених у свим старосним групама. На дан 31.12.2024.године, право на новчану социјалну помоћ користило је 597 носилаца права, односно укупно 1109 корисника који су материјално угрожени и испуњавају услове за остваривање овог права предвиђене законом. При томе, током 2024. године било је укупно 413 захтева за остваривање овог права. Констатује се да је у односу на претходни извештајни период дошло до праћења тренда смањења броја корисника новчане социјалне помоћи за 50 носилаца права, односно за око 100 корисника права. Уједно број корисника током зимског периода је значајно повећан у односу на летњи период – за око 300 корисника.
Право на додатак за помоћ и негу од стране другог лица остварује 171 пунолетан корисник.
У категорији младих лица на евиденцији Центра је 6 лица у односу на које је продужено родитељско право услед здравствених тешкоћа и немогућности да сами заступају своја права и интересе.
Под сталном старатељском заштитом – лица која су лишена пословне способности се налази 69 корисника, а привременом 17 корисника. У оквиру пунолетних штићеника под старатељском заштитом највише је лица лишених пословне способности у целости – 59, док је лица делимично лишених пословне способности 10. Услуге смештаја актуелно користи 101 пунолетан корисник, од којих се 32 корисника налази на породичном смештају, док је 69 корисника смештено у установи социјалне заштите. Наедени подаци указују на незнатно смањење броја корисника која користе услуге смештаја.
Током 2024.године, поднето је укупно 1090 захтева за једнократну новчану помоћ, од којих је 1056 одобрено, а за 34 је донето негативно решење због неиспуњења услова. Значајно повећан број захтева за једнократну новчану помоћ је током зимског периода.
3.5. ПОСЕБНО ОСЕТЉИВЕ ГРУПЕ КОРИСНИКА
3.5.1. Жртве насиља
У извештајном периоду је уочено повећање броја пријава насиља у породици и партнерским односима. Центар је суду ради сврсисходности изрицања мера заштите од насиља достављао налазе и мишљења, а жртвама пружао стручну саветодавну помоћ и сачињавао тужбе за мере заштита од насиља у породици. Укупан број жртава насиља у 2024. години је повећан у односу на прошлу годину – укупно 64 и већином су то жене које припадају категорији одраслих лица – категорија од 30 – 50 година, а починилац насиља је најчешће брачни или ванбрачни партнер. Од укупног броја пријава, насиље над малолетном децом је извршено у 17 случајева. Образовни профил жртве је у највећем броју случајева са основним и средњим образовањем, док је у погледу радног статуса највише жртви незапослено. Најчешће примењивани облик насиља је физичко и психичко насиље. Сазнања о насиљу центар добија у највећем броју од полиције – у 47 случајева. Применом Закона о спречавању насиља у породици почев од 01.06.2017. године присутно је повећано ангажовање дежурних стручних радника у виду присуствовања саслушавању жртава и насилника у полицијској станици и сачињавања извештаја за потребе тужилаштва са навођењем процене постојања ризика од понављања насиља. Уједно применом наведеног закона, у току извештајног периода насилницима су изречене 62хитне мере од стране полицијских службеника, а које су и продужене на још 30 дана одлуком Суда. Кршење изречених хитних мера је у највећем броју случајева процесуирано у прекршајном поступку казном затвора. У односу на почињена дела насиља, четвртина случајева је процесуирана у кривичном поступку, у оквиру којих је приметно скраћено време трајања судских поступака и продуктивно деловање свих поступајућих институција.
3.5.2. Жртве трговине људима
У извештајном периоду ЦСР је имао једну сумњу на жртву трговину људима.
3.5.3. Особе са инвалидитетом
ОСИ који су корисници ЦСР у највећем броју су деца и одрасли корисници, најчешће са телесним и интелектуалним инвалидитетом – укупно 468у извештајном периоду. Од примењених услуга и мера најчешће су корисници породичног смештаја и смештаја у установи социјалне заштите, старатељства као и права на додатак за туђу негу и помоћ.
3.5.4. Повратници – реадмисија; избегла и интерно расељена лица-
У извештајном периоду није било повратника у процесу реадмисије.
4 ДЕО
ПОСЛОВИ ЦЕНТРА ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД НА ОСТВАРИВАЊУ ПРАВА, ПРИМЕНИ МЕРА И ОБЕЗБЕЂИВАЊУ УСЛУГА
4.1. СТРУЧНИ ПОСЛОВИ ЦЕНТРА ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД
У извештајном периоду Центар је највећим делом вршио послове процене родитељске компетенције за вршење родитељског права, сачињавао извештаје поводом прекршаја и кривичних дела малолетника, пратио спровођење изречених васпитних мера у односу на малолетнике и спроводио мере корективног надзора над вршењем родитељског права и утврђивао општу подобност деце на смештају за усвојење. На захтев судова, Центар је био укључен и у поступке лишавања родитељског права у односу на децу из територије других општина – у највећем броју случајева општине Суботица и општине Мали Иђош. Наглашена сарадња Центра је у делу рада са основним и средњим школама у погледу праћења родитеља због сумњи на занемаривање родитељских обавеза и рада са млт. децом асоцијалног понашања. У вези с наведеним организују се конференције случаја, где је укључен Центар ради пружања могућности решавања тешкоћа у оквиру својих надлежности. Уједно вршена је ревизија новчане социјалне помоћи, старатељства, породичног и домског смештаја корисника и регулисана старатељска заштита у виду сталног и привременог старатељства. У остваривању сталне старатељске заштите штићеника, укупно 28 пунолетна и 11 малолетнаштићеника се налазе под непосредним старатељством шест стручних радника центра. Због усложњавања поступака лица под старатељстом заштитом која користе услуге смештаја, обављање старатељске дужности захтева додатно ангажовање и оптерећивање стручних радника.
Значајан акценат на стручном раду је и у погледу заштите жртава од насиља у породици, у виду процене породичног функционисања и откривања насилних образаца понашања, пружање психо-социјалне подршке жртвама насиља и њиховом оснаживању, давању потребних обавештења у погледу сарадње са надлежним институцијама и њиховом праћењу. У оквиру Центра постоји Интерни тим за насиље и два пута месечно представник Центра учествује на састанцима Групе за координацију и сарадњу који се одржавају у Основном јавном тужилаштву у Суботици, у оквиру којих се разматрају актуелни предмети насиља у породици, сачињавају индивидуални планови заштите и предлажу даље мере поступања у надлежности укључених институција.
4.1.1. Послови процене и планирања
У стручним поступцима према корисницима услуга ЦСР у извештајном периоду, најзаступљенија је почетна процена, као и планирање услуга, при чему је највећи број поновних прегледа где се ради о вишегодишњим корисницима старатељске заштите и/или услуге смештаја у установу социјалне заштите, као и породичног смештаја.
4.1.2. Неодложне интервенције
У извештајном периоду послове неодложних интервенција спроводио је мобилни тим који се састоји од 5 стручних радника Центра по недељном распореду у форми перманентног дежурства (доступност путем мобилног телефона) у сарадњи са полицијом. Најчешће интервенције односиле су се на породично насиље, саслушавање малолетника починилаца кривичних дела у одсуству законског заступника, као и ургентно збрињавање лица који су егзистенцијално угрожени.
4.1.3. Специјализовани послови
Од специјализованих послова центра за социјални рад, најзаступљенија је усмерена процена корисника, пре свега код процене подобности старатеља, или родитеља, за старање о другом лицу или вршење родитељског права; као и приликом процене потреба деце и младих за смештај у хранитељску породицу. У извештајном периоду број пријављених потенцијалних хранитељских породица за децу је у стагнацији, што представља отежавајућу околност ценећи да су капацитети постојећих попуњени. Што се тиче капацитета пружања услуга породичног смештаја, број хранитељских породица за децу и омладину на територији општине Бачка Топола износи 24( редовне и сродничке), док је број хранитељских породица за одрасла и стара лица 12.
4.1.4. Супервизијски послови
У току 2024. године супервизор је спроводио индивидуалну супервизијску подршку, уједно и учествовао на супервизијским групним сусретима. Супервизор је такође заступљен у стручном раду као водитељ случаја или као стручни радник у тиму. Поседује вишегодишње искуство у социјалној заштити чиме доприноси квалитету рада стручних радника и целокупном функционисању.
4.1.5. Управно-правни послови
Посматрајући у целини акценат стручног радника који обавља управно-правне послове је заснован на поштовању законских процедура у свим областима рада, што представља оптерећење за једно лице запослено на овим врстама послова. Током 2024. године Општинска управа је ангажовала једно стручно лице на пословима правник – секретар на одређено време. По заступљености највећи обим послова правника односи се на доношење решења у остваривању права из социјалне заштите у делу материјалних давања. У примени мера породично-правне заштите издваја се старатељска заштита. У другим правним пословима евидентно је учешће правника у пружању правне помоћи жртвама насиља у виду сачињавања тужби.
4.1.6. Налази и мишљења
ЦСР је у свом раду у току 2024.год. сарађивао са другим институцијама и организацијама, према којима је достављао по захтевима тражене налазе и мишљења. Најчешћа сарадња је усмерена према полицији и суду, тужилаштву, школама као и према другим институцијама. Налази и мишљења по захтеву суда су у највећој мери заступљени у погледу процене подобности родитеља за вршење родитељског права, сврсисходности изрицања мера и васпитних налога за млт. преступнике, вршиоце кривичних дела и прекршаја – те праћења реализације изречених васпитних мера. На територији општине постоји проблем у вези реализације васпитних налога који судови изричу малолетницима поводом почињених прекршајних и кривичних дела, обзиром да фирме и установе у оквиру којих би постојала могућност извршавања истих из процедуралних разлога не желе да прихвате.
4.2. УСЛУГЕ У ЗАЈЕДНИЦИ И ДРУГА ПРАВА У ФУНКЦИЈИ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ
Као две најзначајније услуге социјалне заштите на територији општине Бачка Топола су лиценциране услуга лични пратилац детета и помоћ у кући.
Решењем Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања под бројем 022-02-00218/2021-19 од 24.12.2021. године утврђено је да Центар за социјални рад општине Бачка Топола испуњава услов и стандарде за пружање услуге Лични пратилац детета са инвалидитетом, односно са сметњама у развоју, на период од 5 година. Услуга личног пратиоца, након успешно обављене акредитоване обуке кандидата, имплементирана је почетком школске 2014/2015. године, а предвиђена су средства у буџету локалне самоуправе за школску годину 2024/2025. годину. Током 2024. године за 39 деце са потешкоћама у развоју је обезбеђена услуга личног пратиоца од укупно 46 деце којој је одлуком Интересорне комисије одобрено коришћење наведене услуге. Највише је корисника услуге основношколског узраста – 27, затим деветоро деце предшколског узраста, док је троје деце у оквиру средњошкоског узраста. Свм личним пратиоцима (40) је током претходне године омогућено похађање обуке. Лични пратиоци су ангажовани на основу уговора о делу и повећан им је износ накнаде која сада износи 27.000 динара.
Решењем Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања под бројем 022-02-00214/2021-19 од 22.12.2021. године утврђено је да Центар за социјални рад општине Бачка Топола испуњава услов и стандарде за пружање услуге Помоћ у кући одраслима и старијима који имају ограничења физичких и психичких способности, на период од 5 година. Током 2024. године ангажована су три лица за помоћ у кући – геронтодомаћице које су пружале услуге за укупно 32самачка домаћинства током године, остарелих и немоћних лица без адекватне подршке породице и старања, а што је финансирано из средстава Буџета општине Бачка Топола. Како на територији општине не постоји установа за смештај старих лица, корисници у потреби за коришћењем услуге се теже одлучују за домски смештај на територији других општина. Самим тим принуђени су да остају у својим домаћинствима са недовољно или одсуством породичне подршке, због чега је изражено велико интересовање за коришћење услуге Помоћ у кући, како би се сачувао или одржао квалитет живота на који су корисници навикли. Ова услуга је тренутно предвиђена за три месне заједнице на територији општине Бачка Топола – Бајше, Гунароша и Новог Орахова. Ценећи велику просторну разуђеност општине, уочава се потреба за проширивањем услуге првенствено на подручју града, али и на друга сеоска насеља и ангажовање додатног броја геронтодомаћица.
Дневни боравак за особе са сметњама у развоју обезбеђује Хуманитарно друштво „Бетежда“ и ову лиценцирану услугу користе млада лица преко 18. година старости, који имају различите врсте инвалидитета. Трошкове боравка сноси Буџет локалне самоуправе и партиципација корисника. Наведена услуга је лиценцирана за дневни боравак за младе особе са сметњама у развоју.
Током 2015/2016. године након започетог пројекта ,,Отворени загрљај“ кроз активно учешће Центра у раду канцеларије за превенцију институционалног смештаја,за живот у заједници особа са интелектуалним и менталним тешкоћама кроз стварање услова за њихово укључивање у друштво и локалну заједницу, одржано је више радионица на којима је учествовало 10 одраслих лица са интелектуалним потешкоћама са члановима своје породице уз ангажовање 3 радника Центра, а у плану је повећање броја корисника. По завршетку пројекта, рад канцеларије је настављен на основу средстава локалне самоуправе који је за 2024. годину издвојио средства за услуге превоза корисника, набавку материјала, излета корисника, трошкове репрезентације и остале потребе рада канцеларије. Простор за рад корисницима је током зимског периода обезбеђен у простору Центра, где су исти активно укључени у тематским радионицама, у изради ручних радова, прилагођеним њиховим могућностима. Сходно временским приликама организују се излети за кориснике на територији општине, као и посета удружења и забавних садржаја у другим општинама. Покретање рада овакве канцеларије има за циљ јачање очуваних капацитета лица са сметњама у развоју, њихово осамостаљивање, социјализација и упознавање са потенцијалима локалне заједнице и животне средине, односно максимално одлагање потребе њиховог смештаја у институције. Средства за рад канцеларије су обезбеђена и за текућу годину.
Током 2016. године на основу пројекта финансираног од стране Покрајинског секретаријата започета је нова услуга породичног саветовалишта. Наведена услуга је финансирана до 31.10.2016. године из средстава пројекта, а наставак исте је омогућила локална самоуправа, која се до данашњег дана континуирано спроводи. Услуге саветовалишта пружају два стручна радника Центра за рад са корисницима на српском језику и мађарском језику. Оба радника су дипломирани психолози, едуковани из породичне системске психотерапије и обучени за саветодавни рад са клијентима. Пружање саветодавних терапијских услуга је намењено деци, појединцима, партнерима и породицама, одвија се након радног времена у просторијама Центра за социјални рад. Током 2024.године ова услуга је пружена за 36 корисника путем индивидуалног, партнерског и породичног саветовања.
Локална самоуправа је омогућила и пружање услуге бесплатне правне помоћи која је предвиђена за кориснике новчане социјалне помоћи. Од стране правника Центра пружају се услуге давања правних савета, сачињавања тужби за развод брака и поверавања млт. деце, тужбе за издржавање сродника и помоћ у сачињавању предлога за поступак лишавања пословне способности. У току претходне године помоћ је пружена за 33 корисника у виду правних савета и састављања поднесака.
Током 2024. године за укупно 507 корисника је признато право на коришћење услуге бесплатан оброк који обезбеђује општина Бачка Топола посредством Општинске организације Црвеног крста Бачка Топола. Услуга народне кухиње је обезбеђена корисницима новчане социјалне помоћи, корисницима најнижег износа пензије, као и особама које из других разлога социјалне угрожености нису у могућности да задовоље своје основне животне потребе.
4.3. САРАДЊА СА ДРУГИМ ИНСТИТУЦИЈАМА У ЛОКАЛНОЈ САМОУПРАВИ И ДРУГИМ ИНСТИТУЦИЈАМА У РЕПУБЛИЦИ
За потребе обављања делатности, Центар је у току 2024.год. остваривао функционалну сарадњу са свим организацијама и институцијама на локалном нивоу, са установама социјалне заштите, као и са другим институцијама и државним органима у Покрајини и Републици. У наредном периоду у плану је да се Центар укључи у превентивне активности у погледу рада са децом у основним и средњим школама кроз тематске радионице.
4.4. ИЗВЕШТАВАЊЕ
У сврху обезбеђивања јавности рада и доступности информација Центар за социјални рад израђује годишњи извештај и план и програм рада. У сарадњи са средствима информисања редовно обавештава медије о свим активностима у Центру, доступним услугама и правима из социјалне заштите. На захтев државних органа или институција доставља информације које су тражене у сврху прикупљања аналитичких или статистичких података. У значајној мери у обезбеђивању јавности рада помаже веб сајт Центра за социјални рад – www.csrbtopola.org.rs, у оквиру којег су доступне све релевантне информације о раду центра: информатор о раду Центра и актуелне вести и дешавања које Центар спроводи.
4.5. АНАЛИТИЧКО ИСТРАЖИВАЧКИ РАД
Аналитичко истраживачки рад није заступљен због недостатка стручног кадра, те све послове евидентирања података и анализе података који су потребни за даљи успешан рад центра обавља руководилац службе заједно са правником и административно финансијским радником.
5. ДЕО
ЗАКЉУЧНА РАЗМАТРАЊА
На основу анализе рада Центра и показатеља описаних у извештају, износе се следећа запажања у виду планирања даљих корака ради оптималног функционисања у погледу пружања услуге социјалне заштите и задовољења потреба корисника:
- Због изражене потребе за пружањем услуга смештаја старих лица, потребно је радити на јачању и проширењу наведених услуга, посебно за потребе ургентног збрињавања старих лица, ценећи недовољне и недостајуће услуге смештаја на локалном нивоу. Због отежаног смештаја корисника у установама социјалне заштите из процедуралних разлога, захтевних здравствених налаза и чекања на пријем у установу, Центар је принуђен да до реализације истог корисницима обезбеди ургентан смештај у оквиру хранитељских породица за одрасла и стара лица. Због попуњених смештајних капацитета корисника у оквиру наведене услуге, потребно је иницирати разматрање отварања прихватилишта за стара лица, посебно током зимског периода, у циљу пружања бриге и задовољења потреба лица у оквиру самачких домаћинстава, стамбено, материјално или здравствено угрожених.
- Услед дотрајалости пословне зграде, потребно је наставити са неопходном адаптацијом зграде, како би се на задовољавајући начин обављао непосредан рад са странкама. Уједно обзиром да су возила у дотрајалом стању ценећи старост возила и њихову свакодневну употребу, постоји потреба за набавком још једног возила прилагођеном теренском раду.
- Због захтева увођења новог програма СОЗИС-а постоји потреба за побољшањем или набавком нове компјутерске опреме ценећи све захтевнију информациону технологију, обзиром да постојећа рачунарска опрема не одговара у потпуности захтевима новог програма, у циљу неометаног одвијања пословног процеса и побољшања квалитета рада.
- У складу са применом Правилника о лиценцирању стручних радника у социјалној заштити, потребно је континуирано радити на даљој едукацији и стручном усавршавању радника, ради стицања услова за обнављање лиценце и унапређења знања и вештина у раду са корисницима.
- У циљу приближавања услуга корисницима потребно је континурано радити на промотивним активностима делокруга рада Центра и уједно подстицати развој пружања локалних услуга као и хранитељства, због уочене стагнације потенцијалних кандидата за пружањем услуге породичног смештаја за децу.
Извештај сачинила :
Мастиловић Зорица, дипл. психолог
водитељ случаја – руководилац службе
в.д. Директор
Хаверпуш Лајош, маст. екон.